RSS-voog

Amsterdam

Posted on

Sügisese koolivaheajareisi tegime Amsterdami. Suurelt osalt seetõttu, et kuskile soojemasse kanti ei saanud häid lennupileteid. Ja kui siis EA üsna mõistlik pakkumine tuli, mõtlesime, et miks mitte koduses Euroopas ringi vaadata, on ju siingi veel avastamata kohti. Kujutasin ette, et Amsterdam on pisike, hubane kanalilinn kaunite vaadetega, ja ega ma eriti ei eksinudki, olgugi et kauneid vaateid võibolla jäi pisut väheks – majad on üsna sarnased, mõned neist silmnähtavalt viltu ja mitte ainult tänava poole, nagu hop-on-hop-off bussis räägiti. Tänava poole on nad viltu seetõttu, et oleks kergem mööblit tänavalt üles tuppa hiivata. Iga maja küljes on konks, mille kaudu kolimine käib, kuna treppidest pole võimalik suuri asju tassida, nii kitsad on need. Majad on kesklinnas suures osas sellised imepisikesed, paari akna laiused, ja 4 korrust kõrged. Kesklinn on ehitatud palkide peale, kuna pinnas on seal pehme ja soine.

amst6

Ilm oli meie sealviibimise ajal oktoobri keskel üsna mõnus, 10-13 kraadi sooja, sombune peamiselt. Uduvihma sadas ka kohati, aga see ei häirinud kedagi peale prillikandjate. Me panime paksemad joped selga igaksjuhuks, kuna Brüsseli sugulased rääkisid, kui õudsed ilmad neil parasjagu on. Algul tundus, et oli hea valik, viimasel päeval oli täitsa palav ja jope lukku ei viitsinudki kinni panna. Võib vist öelda, et ilmaga vedas, saime kõik kohad läbi käia, mis plaanis olid, näiteks loomaaia. Oli see vast tore koht! Esiteks väga ilus, teiseks olid seal sellised loomad, mida ma varem näinud polnud oma silmaga: kaelkirjakud ja leemurid.

amst9amst11amst14

Leemurid olid eriti kihvtid, nad elasid oma väikse saarekese peal täiesti vabalt ja külastajad käisid nende vahel ringi. Pildistada sai neid umbes sammu kauguselt ja mõni julgem katsus ka, sest puu otsas istudes saba rippus kenasti alla ja siis ulatus pai tegema sellele. Valvur seisis sealsamas, et keegi väga hoogu ei satuks, aga kuna nad on piisavalt suured loomad, ja inimestega ise suhtlema ei kippunud, siis ei julgenud neid väga näppida ka. Siiski oli neid näha nii suur elamus, et ununes isegi sildi pealt vaadata, mis sorti leemur see on, guugeldasin nüüd ja võin öelda, et see on punane kirileemur. Ja kaelkirjakud, no super! Nii suured ja majesteetlikud. Elevandid olid ka lahedad, neil sai vist õues olemisest siiber ja siis väike elevandipõnn läks ukse taha ja hakkas oma peaga vastu raudust koputama, et lastagu juba sisse! Flamingod olid ilusad, pelikanid ja raisakotkad jne. Veetsime loomaaias oma julged 4 tundi, vahepeal sai kohvikust kehakinnitust ka, 2.- eest sai väikse käru lapsele laenata. Ja mänguväljak…. Meie 14-aastane kutt isegi ronis seal ja lasi torust alla, toru oli nii 10-meetrine, ma pakun, ainult et ei libisenud nii hästi, kui nad lootsid. Loomaaias oli Akvaarium ka, päris asjalik teine, kuigi Barcelonas oli nagu parem. Siiski on need kohad, mis alati elamusi pakuvad.

amst13

Söömas käisime õhtul oma tänava vietnami söögikohas Miss Saigon, küll seal olid head toored kevadrullid! Lapsed muidugi eriti midagi ei söönud peale Suusi, kes on minu krevetisoolika õnneks pärinud. Nii et pärast tuli New York Pizzast läbi käia.

Järgmisel päeval tegime tunnise paadituuri, oli ka väga elamuslik, istusime esimeses reas ja lahe oli jälgida, kuidas kapten laeva igast pisikesest sillaavast läbi roolib ja järske kurve võtab. Kanalite ääres olid vahvad paatmajad, neid pidi olema seaduslikke, kus on gaas ja elekter sees, kui ka ebaseaduslikke, kus siis vastavad hüved puuduvad. Suht sürr oli vaadata neid avatud paatmajade terrasse, kus paar toolikest ja laud peale mahuvad ja piiret ees ei ole. Ehk et väike valesamm ja juba hulbidki kuskil sogases kanalis. Mõnel siiski oli piire ees või oligi nt võrk ümber tõmmatud.

amst15

Pärast jalutasime linna peal, käisime Kalverstraatil lilleturul, söömas kenas pubis nimega Calf and Bloom, kus portsud olid kenasti suured ja toit väga hea, mina sõin tagliatellet hiidkrevettidega, millest umbes poole moodustasid suvikõrvitsaseibid, veerandi krevetid ja tagliatellesid oli ka natukene, ehk et väga tervislik hoolimata mõnusast koorekastmest. Burksid olid ka head, mahlase ja seest roosa kotletiga. Koju jõudes tabas meid ehmatav üllatus – hotelli maast laeni aken oli lahti sisehoovi, kuhu pmst igaüks võis sisse minna ja tuli põles sees. Ma läksin uksest, aga lapsed sisenesidki aknast, et miks mitte. Pärast raalisime välja, et me eelmisel päeval ostetud juust vist tingis kerge odööri toas 🙂 ja koristaja otsustas ruumi tuulutada… Muidugi me tuba ja see aken olid vastas asuvast retseptsioonist hästi näha, aga no ikkagi…. Pakkisime kuritegeliku juustu mitmesse kilekotti ja pärast enam aknaid lahti ei jäetud.

Viimasel päeval käisime muuseumides, mida Amsterdamis on kümneid ja kümneid. Me leidsime sellise koha nagu KattenKabinet. Hotelli vastuvõtus oli sooduskupongide stend, sealt leidsimegi. Need kupongid on kasulikud asjad, nt bussituuri saime 6.- odavamalt näost tänu nendele ja kassikabinetist saime kingiks 3 postkaarti; restoranidest saab kas 10% soodukat või tasuta joogi vms. Kassikabinet oli mulle kui kassi-inimesele muidugi täielik jackpot ja me pesamunale samuti, sest tema on ka kassifänn. Kuna muuseumis oli 3 elusat eksponaati, siis temal ja ka ühel teisel väiksel külastajal muu jaoks silmi ei jagunudki, muudkui käisid kassidel kannul ja silitasid neid.

amst1amst2

Seejärel mõtlesime Van Goghi muuseumi minna, aga oh kurja, jube suur järts oli. Internetis tehtud eeltöö tulemusel teadsin, et pileteid müüakse ka lähedalasuvas Albert Heijni supermarketis, kuid kohale minnes selgus, et enam see nii paraku pole, ju siis hakkasid poodi ka üle mõistuse suured järjekorrad tekkima, või mine tea. Siis lonkisime Rijksmuseumi juurde, et äkki seal on väiksem järts – oligi, ja pileteid müüdi nii sinna kui Van Goghi kui ka Stedelijki, kuid me ikkagi otsustasime Rijksmuseumi kasuks. Lapsed oli selleks hetkeks juba üsna väsinud ja vanim ka veel külma saanud ja kannatas kurguvalu all, siis jooksime kiirelt läbi nö selle maja, mulle väga meeldis. Kuigi esimesel päeval käisime Haagis Mauritshuisis ja see oli nagu natuke ägedam muuseum, kus muuhulgas selliseid töid nägime:

haag1 haag2

Haagi sõitsime Schipolist rongiga, ja kuna me ei viitsinud pileteid väga uurida, siis me ei teadnud ka, et need piletid tuleb alati nii enne kui ka pärast reisi valideerida. See põhjustas meile natuke stressi ja närvilisust ja peataolekut, et kas me ikka üldse rongijaamast välja saame oma mittevalideeritud piletiga (nt Londoni ja Pariisi jt metroost ju ei saa). Tagasisõites üleüldse unustasime fakti, et meil oli edasi-tagasi pilet Schipolisse ja valisime Amsterdam Centraal rongi. Jällegi oli kõhe tunne jänes olla, aga õnneks midagi ei juhtunud. Ükskord Amsterdamis nägime küll mingeid mundris mehi trammist väljumas, aga siis me juba olime targad ja alati ostsime (trammis müüakse neid ka) ja valideerisime oma pileteid korralikult.

Amsterdamist rääkides muidugi peab ka jalgratastest rääkima, neid on seal tohutult palju. Igal pool on rattateed kõnniteede kõrval, vanalinna ostutänavatel vaid polnud. Tihti on rattal väike lapsetool lenksu taga, või koguni väike kilekabiinike ees või taga, kus laps või kaks saavad sees istuda. Kaubajalgrattaid ka nägime, sellise paarimeetri pikkuse kastiga. Sadul kaetakse tavaliselt kilekotiga, kui ratas parklasse jäetakse. Ja enamus rattaid on käikudeta. Pole siis ime, et pakse hollandlasi me ei näinud! Nad ikka kimavad seal väga profilt ja väga kiiresti. Nii et targem on end rattateest eemale hoida.

Hollandlased ise on toredad, ütlen ma ühe näite põhjal 🙂 – nimelt istusime enne lennujaama minemist ühes väikses pubis (kus ma sain imehäid rohekarpe), ja rääkisime juttu. Siis tõusid kõrvaltlauast mees ja naine ja küsisid, et “Where are You from?”, et nemad olid mõelnud, et mis keelt me küll räägime, mees oli arvanud, et itaalia keelt, aga naine, et mingit skandinaavia oma. Ütlesin, et Estonia ongi “allmost Scandinavia” ja siis nad veel uurisid ka, et “Do You enjoy Holland?” Of course! 🙂